Archive for Luty, 2013

Jednym z podstawowych elementów budujących nasze ciało jest bez wątpienia białko, z którego to składa się nasz organizm, a które to powinniśmy mu dostarczać, aby mógł funkcjonować należycie. Białko się zużywa zależnie od wysiłku na jakie zmuszamy swoje ciało toteż sportowcy tej substancji muszą dostarczać zdecydowanie więcej, stąd też przysłowiowa dieta na przykład kulturystów składająca się głównie z ryżu i piersi z kurczaka – bogatego źródła białka. Prawdę mówiąc białko znajdziemy w wielu miejscach i potrawach, ale najlepiej jest przecież wykorzystywać je jak najskuteczniej oraz najzdrowiej. Dlatego też nie warto sięgać po ten element budulcowy zawarty na przykład w daniach podawanych w barach szybkiej obsługi na przykład w kebabach czy w bardzo modyfikowanych i przetwarzanych produktach jak parówki, kiełbaski czy inne wędliny. Również słabym rozwiązaniem będzie wybór jogurtu owocowego, który zawiera pokaźną ilość cukru, więc bez znaczenia będzie to, że ma też białko. Źródłem białka jest ser, ale ten żółty posiada też sporą ilość niezdrowych tłuszczów, dlatego też powinniśmy wybierać ser biały – najlepiej chudy twaróg. Chociaż to i tak dodatkowa pomoc dla naszego organizmu jeśli chodzi o dostarczanie białka, podobnie jak jogurt naturalny czy mleko. Podstawowym źródłem białka powinny być przede wszystkim mięsa – wspomniane piersi z kurczaka lub udka, a także polędwice wołowy oraz wszelkiego rodzaju ryby, a w ramach urozmaicenia – chuda wieprzowina i dziczyzna. A skąd białko na śniadanie? Chociażby z jajek, które są równie bogate w tę substancję odżywczą.

Duży wpływ na wydajność pracy osób pracujących fizycznie, ma ich sposób odżywiania się. Pracownik fizyczny potrzebuje więcej energii oraz składników budulcowych i regulujących. Duże zapotrzebowanie na energię można zaspokoić poprzez podawanie zwiększonych ilości ziemniaków, kasz, makaronów, roślin strączkowych oraz tłustych mięs i ryb. Długi pobyt w pracy, niedostateczny wypoczynek oraz często wysoka temperatura pomieszczeń, w których się pracuje, wpływają na zapotrzebowanie na większą ilość energii w pożywieniu. Przy takich warunkach pracy jadłospis powinien być podzielony na pięć posiłków dziennie, a nie jak to się przyjęło z wygody i oszczędności czasu na trzy posiłki. Organizm szybko się męczy i wyczerpuje swoje zasoby składników odżywczych i poprzez częste posiłki powinien mieć szansę na częste uzupełnianie niedoborów żywieniowych. Najważniejszym posiłkiem u osób pracujących fizycznie jest śniadanie, które powinno zawierać odpowiednia ilość składników odżywczych dających organizmowi potrzebną energię na około pięć godzin pracy. Pracownicy fizyczni powinni swój jadłospis urozmaicać częstszymi, a mniejszymi posiłkami, które nie zmuszałyby przewodu pokarmowego do zbyt dużego wysiłku.

Jest to jedne z dań wigilijnych, oczywiście bardzo smacznych. Pierogi z grzybami są to niewielkiej wielkości kluseczki które w środku mają farsz grzybowy. Oprócz pierogów z farszem grzybowym wyróżniamy również te z nadzieniem mięsnym oraz na słodko. Na święta jednak przygotowuje się tylko pierogi z grzybami. Aby je otrzymać należy najpierw przygotować ciasto ziemniaczane, z ugotowanych ziemniaków. Do ciasta dodaje się jajka oraz mąkę w celu zagęszczenia ciasta, a następnie formuje się małe pierożki do których wkłada się grzyby z kapusta. Pierogi można przygotować samemu lub kupić już gotowe ze sklepu. Pierogi należy dokładanie skleić na bokach ponieważ gotując je we wrzątku bardzo często się odklejają i cały farsz wypływa. Zaletą tego typu dania są duże walory smakowe. Pierogi z grzybami podaje się na dużym płaskim półmisku polanę olejem i podsmażona cebulką. Pierogi to typowe danie kluskowe, które jest bardzo syte ponieważ wykonane jest na bazie ziemniaków. Jak wiadomo ziemniaki zawierają dużo węglowodanów.

Gdy zwłaszcza w okresie zimowym lub jesiennym zachorowania i przeziębienia przybierają na sile, a kolejki do lekarzy ciągną się jak polska kolej warto spróbować czegoś innego dla podleczenia organizmu niż antybiotyki czy innego rodzaju leki. Chociażby dla własnej wygody i nie marnowania czasu na stanie w kolejce. Oczywiście, sytuacja dotyczy tylko przypadku, kiedy jesteśmy lekko przeziębieni, czujemy się gorzej, a nie gdy dzieje się z nami coś poważnego. Warto wtedy sięgnąć po tak zwane domowe sposoby, zajrzeć do swojej kuchni i sięgnąć po kilka produktów, które mają lecznicze właściwości przy okazji właśnie przeziębienia. Najbardziej znany jest oczywiście czosnek i powinniśmy go jeść. Jeśli nie możemy jeść go bezpośrednio to zgniećmy, pokrójmy i wrzucajmy do wszystkich potraw, podobnie posypując je czosnkiem granulowanym.  Z kolei ciekawostką będą na przykład ziemniaki, które gdy gotujemy w mundurkach są źródłem witaminy C, a więc wzmocnią naszą odporność, podobnie jak chwalone niemal wszędzie brokuły.  Ze względu na swoje właściwości podobnie ważna jest marchewka, która wspomaga nasz układ immunologiczny. Powszechnie znany na ból gardła i kaszel jest robiony przez nasze babcie syrop z cebuli. Nie bez powodu używa się właśnie cebuli do tego, która zawiera flawonoidy, które bezsprzecznie są naszym wielkim sprzymierzeńcem w walce z przeziębieniem.  Z produktów warzywnych, które powinniśmy mieć zimą w czasie, gdy nasz organizm czuje się gorzej warto wspomnieć też seler, pietruszka, buraki, por, kapusty  – biała i czerwona oraz kalafior.

Prawidłowe odżywianie kobiet w okresie ciąży ma ogromnie ważne znaczenie nie tylko ze względu na kobietę, ale również z powodu rozwijającego się w niej płodu. W codziennym sposobie odżywianie nie może zabraknąć żadnego składnika odżywczego, potrzebnego do prawidłowego rozwoju dziecka i dla zdrowia matki. Płód w łonie matki czerpie wszystkie potrzebne mu składniki odżywcze z organizmu matki i jeżeli zabraknie jej określonych składników odżywczych, może to źle wpłynąć na zdrowie i samopoczucie kobiety. Żywienie kobiety w ciąży można podzielić na trzy etapy czyli trzy trymestry ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży, u zdrowej kobiety, nie trzeba specjalnie modyfikować tradycyjnej diety. Należy jedynie zwrócić uwagę aby była ona poprawna i zgodna z normami odżywiania się dorosłego człowieka. W drugim trymestrze ciąży wzrasta gwałtownie zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, a szczególnie na białko i związki mineralne, wtedy to mówi się że kobieta je za dwoje. Nie oznacza to obżerania się czym popadnie, lecz dostarczaniu organizmowi potrzebnych składników odżywczych w dawce podwójnej. Trzeci trymestr ciąży to szybki rozwój płodu i również wtedy wzrasta zapotrzebowanie na składniki energetyczne, regulujące i budulcowe.

Zdrowego odżywiania nie zagwarantuje nam tylko zakup ekologicznych artykułów spożywczych, lecz ma na to wpływ również to, w jaki sposób je zjadamy. Podstawową zasada jest podzielenie naszego schematu żywienia na cztery posiłki dziennie, pamiętając o nie za długich przerwach miedzy nimi, aby nie spowodować tzw. ,,wilczego apetytu’. Powinny być urozmaicone, a zatem zawierać zarówno białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne. Przewagę na naszym talerzu mają zatem stanowić surowe warzywa i jarzyny uzupełnione ciemnym pieczywem, mlekiem i jego przetworami oraz roślinami strączkowymi. Potrawy i napoje powinny być ciepłe, lecz nie za gorące, bo ma to zły wpływ na układ trawienny. Wszystkie płyny należy pić małymi łykami. Jest wiele zasad wchodzących w schemat zdrowego odżywiania, a jedną z nich jest rada aby nigdy nie popijać owoców wodą oraz nie łączyć ciepłego pieczywa i słodyczy z tłustymi potrawami. Przed nieżytem żołądka może nas uchronić dokładne przeżuwanie jedzenia i powolne łączenie go ze śliną przed połknięciem. Aby uniknąć innych problemów trawiennych wyeliminujmy z naszej diety ostre przyprawy, fasolę, groch, kapustę, cebulę i czosnek. Nie przejadajmy się i nie używajmy jednego tłuszczu do powtórnego smażenia. Przestrzeganie tych paru zasad zapewni nam zdrowe odżywianie i uchroni nas przed niestrawnością.

Przekąski. Idealne rozwiązanie, kiedy spędzamy wieczór lub popołudnie w domu i mamy ochotę na coś do jedzenia, coś co nie zapcha nam naszego żołądka, ale też pozwoli czuć się sytym, przynajmniej do czasu kolacji. Po co najczęściej sięgamy? Zależy od naszego trybu życia i podejścia do kuchni oraz  spraw żywieniowych. Ci, co dbają przede wszystkim o zdrowe odżywianie wybiorą na przykład marchewkę albo jakiś rodzaj sałatki, chociażby marchewkę z jabłkiem. Jeśli jednak dokucza tak zwany „leń”, chcemy mieć coś gotowego, więc z pomocą przychodzą owoce – jabłka, pomarańcze, mandarynki i banany to owoce, które jeść możemy cały rok, a sezonowo – maliny czy truskawki. Można też pokusić się u urozmaicenie w postaci arbuza czy winogron. Poleca się też jedzenie orzechów, na przykład włoskich, które są równie zdrowe, kaloryczne co sycące. Ci, będące po stronie mniej przykładającej wagę do zdrowego aspektu potraw wybiorą jedną z dwóch opcji – albo coś słodkiego albo słonego. Fani cukru nie pogardzą czekoladą czy batonem, a bardziej wymagający na przykład budyniem czy kisielem. Jeśli jednak pomyślą zawczasu i zabezpieczą się na wypadek wzrostu głodu to odwiedza cukiernię, a z niej można wynieść jakieś ciasto, ciastko czy pączka lub też popularną drożdżówkę. Z kolei ostatnia grupa ma zdecydowanie najłatwiej, gdyż ich wachlarz wyboru jest największy. Tradycyjne będą zatem chipsy, ale też słone (chociaż obecnie jest sporo innych smaków) paluszki albo krakersy. Jest też ta mniej zdrowa odmiana orzechów, czyli orzeszki ziemne, oczywiście solone.

Kiedy zaczynamy gotować staramy się aby cała nasza rodzina była zadowolona z osiąganych przez nas efektów, jednak z upływem lat, coraz trudniej jest nam ich pozytywnie zaskoczyć i sprawić, że znad stołu będą się unosiły zadowolone okrzyki. Raczej zaczynają to być zniechęcone jednostajnością pomruki. Wtedy doskonale płynie na każda kuchnię oglądanie programów kulinarnych. Nawet na najbardziej klasyczne potrawy podają one tak nowoczesna aranżacje, że zaskoczą wszystkich domowników i to oczywiście zaskoczą pozytywnie. Wyjątkowe znaczenie ma fakt, ze jesteśmy odpowiedzialni za to, co smakuje naszym dzieciom. Dla dzieci tak naprawdę wszystko jest tak naprawdę nowe i niesłychanie ciekawe, Jeśli zachęcimy je do jedzenia najróżniejszych potraw, na pewno same będą potrafiły odnaleźć swoją ścieżkę smaków kulinarnych które sprawiają im radość, a które nie koniecznie. Wyjątkowe znaczenie ma fakt, ze na wszystkie programy kulinarne tak naprawdę wpływ maja właśnie widzowie, bo to oni swoimi prośbami i sugestiami wysyłanymi do redakcji programu dają znać reżyserom i przede wszystkim kucharzom, jakie przepisy i jakie dania oglądaliby najchętniej. Wtedy naprawdę stosunkowo łatwo i przyjemnie jest spędzać czas w kuchni. Bardzo wartościowe jest także to, że każdy ma możliwość po prostu cieszenia się posiadanymi umiejętnościami. Nie ma chyba bardziej naturalnej radości od tej, jaka towarzyszy każdemu, kogo potrawa okaże się strzałem w dziesiątkę i znów będzie słyszał zachwyty i oklaski znad swojego rodzinnego stołu.

Naleśniki są kolejnym daniem przeznaczonym na obiad, a także są doskonałe jako deser. Są to podłużne placki zrobione ze specjalnej masy ciasta, które są zrólowane w okrągły sposób, w których zawartości mogą być różne składniki. Składnikami tej konsystencji może być dżem, kapusta z grzybami, ser twarogowy oraz inne wymyślne składniki. Naleśniki cieszą się bardzo dużą popularnością na całym świecie, co sprawia, że są one ogólno dostępne w każdym miejscu. Możemy je nabyć zarówno w sklepach, jak i w punktach w centrach miasta, zwanymi potocznie budkami z jedzeniem. Szczególnymi konsumentami są dzieci, które uwielbiają słodycze, a naleśnik można uznać za posilek słodki, ponieważ po dodatniu odpowiednich składników, tego typu danie staje się bardzo słodkie. Naleśniki to bardzo dobrze znane pożywienie każdemu człowiekowi, co jest wynikiem unikalnego smaku oraz dużej wartości eneretycznej, co oznacza, że nie musimy ich dużo zjeść, aby czuć się najedzonym i najeść się porządnie do syta.

Jedno z najbardziej tradycyjnych i powszechnych dań w naszym rodzimym kraju, które jest niemal niezbędnym elementem naszej kuchni, zarówno tej z przeszłości, jak i dziś. Oczywiście chodzi tu o zupy. Danie, które w Europie Zachodniej jest praktycznie potrawą nieznaną, we Francji możemy natknąć się coś w rodzaju kremu, bardzo gęstego, tylko pozornie przypominającego naszą zupę. Najbardziej tradycyjne przepisy mówią, że zupa musi być na wywarze, wtedy jest najlepsza w smaku – i pełna zgoda. Można co prawda zrobić zupę z torebki (nie mylić z chińską zupką), ale to nie to samo. Przykład: inaczej smakuje barszcz czerwony, kiedy dodamy do wody zawartość torebki, a inaczej, gdy dorzucimy tam prawdziwe buraki. Głównym składnikiem zupy jest mięso, na którym zupa jest gotowana, rodzaj mięsa zależy od rodzaju zupy, można ugotować dobry rosół na kościach, a można gulaszową na boczku. I tu też nie ma reguły, bo rosół równie dobrze (a nawet lepszy w smaku) można ugotować używając do tego sporych części kaczki. Repertuar mamy ogromny – od kurczaka przez kaczkę aż do wieprzowiny jako składnika głównego dania. Takie mięso potem można też sobie zjeść wyjmując je z zupy. Oprócz tego oczywiście dawka witamin w postaci warzyw w formie włoszczyzny.  W naszym kraju najbardziej popularne zupy to oczywiście rosół, ale także pomidorówka, zupa pieczarkowa, gulaszowa, ogórkowa, jarzynowa czy krupnik. Każda różni się dodatkami, ale początkowa faza przygotowania zawsze jest taka sama. Bądźmy dumni z zup i jedzmy je, nawet codziennie.